De vlag kan uit bij Schutte Bagclosures, producent van clipjes waarmee broodzakken en andere verpakkingen worden dichtgemaakt. Na vier jaar procederen met Kwik Lok, de grote concurrent in de Verenigde Staten, heeft de Amerikaanse rechter in het voordeel van het Udense bedrijf beslist. Schutte kan zijn zaksluitingen nu ook in de VS gaan verkopen. Wereldwijd de grootste markt, jaarlijks goed voor zeker 10 tot 12 miljard van die clipjes.  ‘Daar willen wij wel een deel van hebben’, zegt directeur Wout Abbenhuis.

In de relatief onbekende wereld van de zaksluitingen – iedereen gooit ze weg of in de keukenla – is Schutte Bagclosures al jarenlang een grote speler. De basis voor het bedrijf werd in 1957 gelegd in Amsterdam door Schutte senior. De plastic zak was amper uitgevonden of hij bedacht dat daar ook sluitinkjes bij horen. Zoon Paul Schutte bouwde het bedrijf verder uit, nadat het naar Uden verhuisd was. Daar worden nu dagelijks vijftig miljoen zaksluitingen geproduceerd, 80% daarvan gaat naar het buitenland. Zeg maar de hele wereld, met uitzondering van de VS. Dat lag met name aan Kwik Lok. Deze grote concurrent viel Schutte op de Europese markt met een gerechtelijke procedure aan omdat hun clipjes te veel zouden lijken op de Amerikaanse sluitingen. Na zes jaar procederen, werd Schutte in 2012 in het gelijk gesteld.

Abbenhuis wilde graag naar Amerika oversteken, maar om nieuw gedoe te voorkomen wilde hij op voorhand graag een uitspraak van de Amerikaanse rechter. Die heeft medio juni 2016, na vier jaar onderzoek, bepaald dat Kwik Lok geen poot heeft om op te staan. ‘De sluiting heeft niets te maken met design of speciaal ontwerp’, aldus Abbenhuis. ‘Anders gezegd, het is een puurt functioneel ontwerp dat er zo uitziet om het machinaal te kunnen produceren.’

bron: Brabants Dagblad

Schutte Bagclosures wint rechtszaak tegen het Amerikaanse Kwik Lok